
W jakim celu potrzebna jest umowa z agencją nieruchomości?
O ile życie byłoby łatwiejsze gdyby nie ta cała biurokracja a ludzie byliby uczciwi. Nie lepiej jak za dawnych czasów dotrzymywać słowa? Niestety honor, szybko się plami gdy w grę wchodzą pieniądze. Dotyczy to zarówno pośredników jak i klientów. Ile to razy słyszałem „Panie, u mnie słowo droższe niż pieniądze…” teraz na tą frazę dostaję wysypki. Kiedyś pewnie znaczyła wiele, teraz a co gorsza powtórzona kilkukrotnie od razu zapala światło ostrzegawcze. Wtenczas pytam się w myślach czy ta osoba chce tym mnie czy siebie przekonać? Polskie prawo dopuszcza umowy ustne i w formie pisemnej. Wiec czy można uzgodnić ustnie umowę z biurem nieruchomości? Czy taka umowa jest wiążąca? Jakie ma zalety nad formą pisemną? A więc przyjrzyjmy się temu zagadnieniu bliżej.
Zatem czy w ogóle umowa w formie pisemnej z pośrednikiem obrotu nieruchomościami jest potrzebna?
To jaką należy zawrzeć umowę z pośrednikiem reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. W rozdziale 2 Art. 180. pkt3 opisuje: „Umowa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności.” Oznacza to że umowa słowna, czy ostatnio modne wśród działających niezgodnie z przepisami agencjami nieruchomości „oświadczenia” zamiast umów nie mają ŻADNEJ mocy prawnej. W tym wypadku klient który zawarł taką umowę NIE JEST ZOBOWIĄZANY DO ZAPŁATY wynagrodzenia agencji pośrednictwa po sprzedaży.
Zacznijmy może jeszcze inaczej. Co daje klientowi a co pośrednikowi umowa pośrednictwa?
Dla klienta umowa pośrednictwa powinna być gwarancją dobrze wykonanej usługi, określać „Zakres czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami” (art. 180 pkt3 w/w ustawy). W niej będzie zawarte co pośrednik wykona za określone wynagrodzenie. Ona również gwarantuje możliwość żądania odszkodowania w razie źle wykonanej usługi. Pewnie każdy z nas słyszał historie o tym, że inne były uzgodnienia a zgoła odmienna rzeczywistość. Więc by uniknąć rozczarowania podobnie jak z firmami budowlanymi czy mechanikami samochodowymi dobrze jest mieć zawarte na piśmie co dana usługa gwarantuje, zakres zadań (zdjęcia, wirtualny spacer, film marketingowy, filmowanie z drona, itd.), ilość portali (i jakie) na które zostanie eksportowana oferta, itp. Dla pośrednika umowa jest gwarancją zapłaty jeżeli jego działania doprowadzą do sprzedaży.
Zatem czy w ogóle umowa w formie pisemnej z pośrednikiem obrotu nieruchomościami jest potrzebna?
To jaką należy zawrzeć umowę z pośrednikiem reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. W rozdziale 2 Art. 180. pkt3 opisuje: „Umowa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności.” Oznacza to że umowa słowna, czy ostatnio modne wśród działających niezgodnie z przepisami agencjami nieruchomości „oświadczenia” zamiast umów nie mają ŻADNEJ mocy prawnej. W tym wypadku klient który zawarł taką umowę NIE JEST ZOBOWIĄZANY DO ZAPŁATY wynagrodzenia agencji pośrednictwa po sprzedaży.
Zacznijmy może jeszcze inaczej. Co daje klientowi a co pośrednikowi umowa pośrednictwa?
Dla klienta umowa pośrednictwa powinna być gwarancją dobrze wykonanej usługi, określać „Zakres czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami” (art. 180 pkt3 w/w ustawy). W niej będzie zawarte co pośrednik wykona za określone wynagrodzenie. Ona również gwarantuje możliwość żądania odszkodowania w razie źle wykonanej usługi. Pewnie każdy z nas słyszał historie o tym, że inne były uzgodnienia a zgoła odmienna rzeczywistość. Więc by uniknąć rozczarowania podobnie jak z firmami budowlanymi czy mechanikami samochodowymi dobrze jest mieć zawarte na piśmie co dana usługa gwarantuje, zakres zadań (zdjęcia, wirtualny spacer, film marketingowy, filmowanie z drona, itd.), ilość portali (i jakie) na które zostanie eksportowana oferta, itp. Dla pośrednika umowa jest gwarancją zapłaty jeżeli jego działania doprowadzą do sprzedaży.
Więcej